De Braziliaanse pianist Amaro Freitas werd geboren in de sloppen van de noordoostelijke kuststad Recife en werkte zich van daar uit tot één van de meest geprezen muzikanten van de Braziliaanse jazz. Met zijn unieke kijk en aanslag op het pianoklavier is hij een ware revelatie, beïnvloed door Moacir Santos, Hermeto Pascoal en Gismonit, maar ook door de grote pianisten als Monk, Jarret en Corea. Daarbij connecteert Freitas meer en meer met het web van de internationale zwarte jazz-community. Op zijn pas verschenen album ‘Y’Y’ krijgt hij hulp van o.a. Shabaka Hutchings uit Londen, de harpist Brandee Younger uit New York, bassist Aniel Someillan uit Cuba en gitarist Jeff Parker en drummer Hamid Drake uit de bloeiende avant-garde jazz scene uit Chicago. Samen met hen gaat Freitas op zoek naar zijn roots en voorvaderen, met als doel verhalen, symbolen en filosofieën op te diepen die bestonden voor de impact van het Braziliaans kolonialisme. Een terugkerend thema in zijn werk.
Voor ‘Y’Y’ trok Amaro Freitas naar Manaus, in het Amazonebekken op 4600 ten westen van zijn thuisstad. In de wildernis vond hij een nieuwe bron van creativiteit, geworteld in de magie en mogelijkheden van de plek en geïnspireerd door connecties met de oorspronkelijke Sateré Mawé gemeenschap. Hij noemt ‘Y’Y’ een hommage aan het Amazonewoud en de rivieren van noordelijk Brazilië: “een roep om te leven, voelen, respecteren en zorg te dragen voor de natuur en die te erkennen als een voorvader.”
Live doet Freitas’ even overrompelende als natuurlijke klankonderzoek denken aan de organische, onmiskenbaar Braziliaanse afrojazz van landgenoot Milton Nascimento. In de grote wereld van solo jazz piano weet Freitas een uniek narratief te formuleren die emotioneert en fascineert, en waarin improvisatie en vertelkracht elkaar niet uitsluiten maar juist wederzijds versterken.
“In Brazilian instrumental music we look up to the virtuoso, but this often lacks the aesthetics, the history” of his country’s diverse culture.” - Amaro Freitas
“In terms of both composition and improvisation, this is a totally gripping, vibrant and original synthesis of jazz and Brazilian music.” - The Wire
“You can quite easily forget that piano is a percussion instrument, but when you hear the playing of Amaro Freitas it suddenly becomes very very clear” - BBC Radio 6
“Amaro Freitas has one of the most fascinating and unprecedented piano styles” - Stereogum